Σελίδες

Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2019

                                 

 Τ Ρ Ι Κ Υ Μ Ι Α
Ομάδα ΡΟΔΑ


εντυπώσεις από την παράσταση της 1 Σεπτέμβρη 2019
στο Θέατρο Βράχων του Δήμου Βύρωνα.


   Ο ήχος των πλήκτρων συνάντησε τον Πρόσπερο ολομόναχο, γονατιστό στη μέση του κύκλου. Το φως υποχωρούσε ανεπαίσθητα, υπακούοντας  στο μουσικό ρυθμό, θαμπώνοντας γλυκά την όρασή μας, σχεδόν εκπληρώνοντας τα προηγούμενα λόγια του: 


     "Είμαστε καμωμένοι από τη στόφα την ίδια με τα όνειρα,
            και τη μικρή ζωή μας, ύπνος την περιβάλλει"




Μέχρι να χαθεί ολότελα το φως, η μουσική συνέχιζε ακούραστη, κρατώντας το μυαλό σε εγρήγορση, σαν μια μούσα που μένει σκεπτική, ενώ όλα μοιάζουν να έχουν ειπωθεί. Οι θεατές όμως ανυπομονούσαν, να χειροκροτήσουν, να ζητωκραυγάσουν και διέκοψαν τη μυσταγωγία. 

Ακόμη μια παράσταση - συνάρτηση συγγραφέα, ηθοποιών και θεατών, ένα στοίχημα που κέρδισαν οι πολλοί και πολυτάλαντοι συντελεστές της Ομάδας ΡΟΔΑ. Μετά από 20 χρόνια επέλεξαν για το ρεπερτόριο τους την Τρικυμία, το ωριμότερο έργο του Σαίξπηρ. Λέγεται πως πρώτος αυτός, ως μάγος του Ελισαβετιανού Θεάτρου, φώλιασε μέσα στο χαρακτήρα του Πρόσπερο.

Μέσα στο μουσικό κύκλο που αρχίζει και τελειώνει με παρόμοιο τρόπο, είναι κλεισμένος  σαν σε κοχύλι, ο θησαυρός της παράστασης. Κοχύλι θυμίζει και η κόμη των πνευμάτων που δημιουργούν την Τρικυμία και φέρνουν στο νησί, καραβοτσακισμένους, τους υπεθύνους για τα βάσανα του Πρόσπερο. 

Μαγεία, όνειρο, αγάπη, σοφία. 
Συστατικά ενός ακόμη παγκόσμιου μύθου, υλικό που κατεξοχήν κεντρίζει το ενδιαφέρον της Μαρίας Περετζή, ιδρύτριας της Ομάδας ΡΟΔΑ, που έχει αφιερώσει τη ζωή της στη φιλοσοφία του Γκουρτζίεφ. Ένα ταξίδι εντός προς την ανάπτυξη, τόσο για τους χαρακτήρες του έργου,  όσο και τους θεατές, μα κυρίως για τους ηθοποιούς, τα μέλη της ομάδας. 
Πρεσβεύουν την τέχνη που πηγάζει μέσα από την τελετουργία, είτε όσον αφορά τον τρόπο που εργάζονται προς την παράσταση, είτε την στοιχειοθεσία του τελικού αποτελέσματος. Καθένας έχει ένα ρόλο, όχι θεατρικό, έναν ανθρώπινο ρόλο, μια υπεύθυνη θέση μέσα στο σύνολο, και τις περισσότερες φορές, όχι μόνο έναν.  
Η εργασία ως προς την προσέγγιση του έργου είναι τόσο πνευματική, όσο και χειρωνακτική. Τα μέλη της ομάδας προετοιμάζουν τη φωνή, το σώμα, το μυαλό  μέσα από ειδικά διαμορφωμένες ασκήσεις και χορούς ιερούς προκειμένου να δέχονται και να εκπέμπουν στο έπακρο, αλλά συνάμα, μαθαίνουν να πραγματώνουν οι ίδιοι τα κουστούμια, τα σκηνικά, τα ηχητικά, τους φωτισμούς, το μακιγιάζ. 
Αν ο θεατής μείνει στο χώρο μετά τα χειροκροτήματα, θα παρακολουθήσει κάτι ασύλληπτο: η δουλειά των ηθοποιών δεν έχει ακόμη τελειώσει. Μετά τα συγχαρητήρια, τα μέλη της ομάδας αλλάζουν ρούχα και "φροντίζουν" το θαυμάσιο και ποιοτικό υλικό τους  (σκηνικά, κουστούμια, προγράμματα κτλ) που επιμελούνταν για καιρό. 


Ας γνωρίσουμε λοιπόν, ποιος κάνει τι, μέσα στην ομάδα:
Τον Άριελ, το αγαθό θαυματουργό πνεύμα, που υπηρετεί το μάγο από ευγνωμοσύνη, υποδύονται όχι μία, αλλά τρεις κυρίες, παρούσες στον ίδιο χρόνο με εκπληκτική ισορροπία φωνής και κίνησης: η Ιουλία Βεντίκου, η Μάνια Μεταξά και η Πάτυ Παπαγεωργίου. 
Ο Σταμάτης Λόγος - φορώντας μεγαλόπρεπο κουστούμι και πίλο που ακτινοβολεί από μικροσκοπικούς καθρέπτες - είναι ο Πρόσπερο. Μας υποδέχεται στον Παράδεισο που, με κόπο, έφτιαξε για τη μονάκριβη κόρη του Μιράντα - την οποία  ενσαρκώνει, λευκοντυμένη, η Τζέλα Αναγνωστοπούλου. 

Ο φωτισμός - σε επιμέλεια της Μαρίας Περετζή, Δημήτρη Νέλλα, Χάρη Καρίνου και Φώτη Τραγανουδάκη, δίνει την ατμόσφαιρα της τραγικής ειρωνείας, καθώς ο θεατής ξέρει περισσότερα από όσα οι νεοφερμένοι ήρωες: Φερδινάνδος (Θωμάς Γκότσης) , Γκονζάλος (Δημήτρη Μπόζες) , Αλόνζο (Δημήτρης Νέλλας), Σεβαστιανός (Γιάννης Αγγέλης), Αντώνιος (Δημήτρης Γασπαράτος), Φραγκίσκος (Χάρης Καρίνος), Αδριανός (Γιώργος Κοντογιάννης), Τρίνκουλος (Χρήστος Βαλαώρας και Άννα Κυπραίου), Στέφανος (Αλέξανδρος Μπάτσης).Επίσης εξαιρετικός Κάλιμπαν ήταν ο Σταύρος Κάππας, ιδιαίτερα όταν συνάντησε το  κωμικό ντουέτο Τρίνκουλου και Στέφανου. 
Δε θα ξεχάσω την έλευση των τριών θεοτήτων - που ο Άριελ δημιούργησε για να λαμπρύνει την ένωση της Μιράντας με τον Φερδινάνδο - καθώς τα κουστούμια τους ήταν απίστευτα λαμπρά και αιθέρια, ενώ οι φωνές τους ακούγονταν σαν γάργαρο νερό. Ήταν η Ίρις (Πάτυ Παπαγεωργίου) η Δήμητρα (Πία Πιερράκου) και η Ήρα (Αργυρώ Τσιουμπλεκτσή). 





Τα χορικά των ξωτικών με πλούτο κίνησης και ομοιομορφίας υπηρετούν εκπεριτροπής η Τζέλα Αναγνωστοπούλου, μαζί με τους Εύα Αυλίδου, Δημήτρη Γασπαράτο, Χάρη Καρίνο, Λένα Κοντοπίδου, Άννα Κυπραίου, Γιώργο Κοντογιάννη, Αλέξανδρο Μπάτση, Χρυσούλα Μπέτσα, Αθηνά Παπαφώτη, Μαρίζα Πελεκάνου, Ηλία Πιλάτο, Βίκυ Τσέλιου, Αργυρώ Τσιουμπλεκτσή και Μαρία Τσούγκα. 


Αντίθεση δημιουργεί το λιτό σκηνικό - επιμελημένο εξ' ολοκλήρου από τον Νίκο Τσιουμπλεκτσή - με τα εντυπωσιακά, εξαιρετικά καλοφτιαγμένα κουστούμια, προιόντα της ίδιας της ομάδας. Για το υπέροχο αποτέλεσμα ευθύνονται η Μαρία Περετζή, η Ιουλία Βεντίκου, η Άννα Κυπραίου, η Πόπη Αστέρη, η Βίκη Τσέλιου, η Αθηνά Παπαφώτη, η Χρυσούλα Μπέτσα, η Μαρία Τσούγκα, ο Γιάννης Αγγέλης, η Πάτυ Παπαγεωργίου, η Ίρις Μπαγλανέα, η Δέσποινα Λόγια και η Βούλη Φωτιάδου.  

Η κυρία Μαρία Περετζή εκτός από τη διδασκαλία και τη σκηνοθεσία, τα χορικά, τους φωτισμούς, τα κουστούμια,, επιμελείται και τη μουσική. 


Μιλώντας για τη μουσική των παραστάσεων της ομάδας ΡΟΔΑ έχουμε να παρατηρήσουμε κάτι ιδιαίτερο. Υπάρχει ΜΙΑ πηγή που τροφοδοτεί τις όλες διεργασίες, που ανήκουν στη σφαίρα του Θεάτρου του Ιερού. Η επιλογή γίνεται από τις μελωδίες διαφόρων λαών που διέσωσε στη μνήμη του ή αναδιατύπωσε ο Γκουρτζίεφ στο ταξίδι της αυτογνωσίας του. Οι μουσικοί που συμμετέχουν στη δημιουργική διασκευή σε όλη τη διαδικασία των δοκιμών, αλλά και στην εκτέλεση της μουσικής επί σκηνής είναι ο Τάκης Πατερέλης στα πλήκτρα, το φλάουτο και το σαξόφωνο,  η Πία Πιερράκου στα πλήκτρα και τα φωνητικά, κι ο Γιώργος Ντούνης σε όλη την γκάμα των κρουστών.
Τη μετάφραση του κειμένου υπογράφει ο κύριος Δημήτρης Περετζής, πρόεδρος του ιδρύματος Γκουρτζίεφ.
Τα ηχητικά φροντίζουν ο Δημήτρης Γασπαράτος, ο Άγγελος Γιαννάτος, και ο Δημήτρης Δημητριάδης.
Για το μακιγιάζ εργάστηκαν η Πάτυ Παπαγεωργίου και η Ιουλία Βεντίκου.

Η επόμενη παράσταση της ΤΡΙΚΥΜΙΑΣ του Σαιξπηρ από την Ομάδα ΡΟΔΑ θα δοθεί την 



  
Περισσότερες πληροφορίες για την ομάδα ΡΟΔΑ δίνει ο ιστότοπος :  www.rodatheater.gr

2 σχόλια:

  1. Καλημέρα Μαρώ μου!
    Τι χαρά να σε διαβάζω πάλι μετά από τόσα χρόνια!
    Ευχαριστώ την φωτεινή αυτή παράσταση που σε έφερε πάλι κοντά μας!
    ΑΦιλάκια πάντα με αγάπη!

    ΥΓ: Την ανάρτηση σου, την βρήκα "τυχαία" στα spam...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Έτσι στα μουγγά θα καθόμαστε, πείτε κι εσείς κάτι...